bleakers, volunteer en saunders - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu bleakers, volunteer en saunders - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

bleakers, volunteer en saunders

Door: jan en petra

22 Januari 2015 | Falkland Eilanden, Falkland Islands (Islas Malvinas)

Bleakerseiland donderdag 15 januari.

Vandaag een winderige en bewolkte dag dus goed aankleden anders wordt je door de wind gezandstraald. Aangezien dit eiland erg vlak is heeft de wind altijd vat op je, maar ja hadden we maar iets anders moeten kiezen. Bij onze logde, waar wij nu alleen verblijven, ligt een mannetjes zeeleeuw met zijn vrouw en kind. Kom je wat teveel in zijn richting dan beschermt hij deze met verve. Komt agressief op je af en probeert je te pakken. Deze dag besteed aan het bezoeken van de Gento pinguïns deze leven in drie verschillende kolonies op dit eiland. Ze verblijven bij een prachtig wit zandstrand met blauwe zee, elke avond gaan al deze honderden pinguïns via een pad naar dit zandstand heen en terug dit om voeding voor hun jongen uit zee te vissen. Dit is een geweldig mooi gezicht en hier op dit eiland wordt het de pinguïn snelweg genoemd. Het is een komen en gaan van pinguïns, het blijft verbazen hoe behendig deze beestjes in het water zijn, daarbij moet er nogal veel vis zitten om al deze pinguïns te voeden. Ook de sternvogel gezien en vele ander vogels .Dus samen ons weer prima vermaakt en heel wat afgetrippeld en vaak gezeten om deze beesten te observeren blijft een bijzonder schouwspel.

Bleakerseiland vrijdag 16 januari

Vandaag is voor de verandering storm op Bleakerseiland dat houd in dat je in de wind kunt hangen. Soms beneemt het je de adem. Weer goed aangekleed met warme kleding en hierover heen een goed regenpak. Erg noodzakelijk anders houd je het in de snijdende wind geen dag vol. Vanmorgen de ruige kustlijn gevolgd waar de hoge golven kapot sloegen tegen de kliffen. Hier werd Petra gewaarschuwd door gebrul van een mannetjes zeeleeuw die zich in het hoog struikgewas een lekker beschut plekje zocht. Dan is er geen bezoek gewenst, met een grote boog om dit dier van ongeveer 500 kg heengelopen. Later zagen we nog een vrouwtje in het door ons bewandeld struikgewas liggen. Ja dieren kom je in de raarste hoeken en gaten tegen. Door de storm en enkele buien in het huisje gaan eten en wat opwarmen om in de middag de tocht langs de kustlijn te hervatten, hier kwamen we bij een grote kolonie aalscholvers die in grote massa,s over Petra heen vlogen. Nadien uitgekomen bij onze favorieten de rockhoppers hier ook voor het eerst Macaroni pinguïns gezien. Hier weer een lange tijd gezeten om de beestjes te observeren blijft geinig en interessant. na dit liep Petra terug en ikzelf ben naar het strand gelopen waar de hoge golven de pinguïns te grazen namen. Hier ook een koningspinguïn gezien deze gaan we op volunteerpoint nog vele zien . Bij het strand zag ik een gitzwarte lucht aankomen dus in een kuil gaan liggen om te schuilen, regen en hagel kwam met bakken uit de hemel vallen en dit weer komt ontstellend snel opzetten. Op een gegeven moment zag ik een sjeep stoppen bleken het de eigenaars van dit eiland te zijn. Ingestapt en samen met hun het eiland verder verkent en gesproken over vele zaken ruim 1 1/2 uur rondgereden waar ze me nog vele speciale plekjes hebben laten zien. Zeer gastvrij en prettig in omgang. Onderweg werden er nog paddestoelen geplukt die vanavond in de keuken verwerkt worden. Uiteindelijk is dag weer voorbij gevlogen.

Volunteer point zaterdag 17januari 2015

Vanochtend nog over Bleakereiland gewandeld en om 12.30 uur weer naar de het vliegveld gebracht door de eigenaars van het eiland.De vlucht van 50 minuten was geweldig omdat je laag over de eilanden vliegt en dan een prima zicht op de omgeving hebt. Het vliegveld in Stanley is knus en makkelijk binnen 5 minuten sta je in de aankomsthal met bagage. Alle eilandbewoners hebben een blusaanhanger die ze steeds moeten aankoppelen als er weer een vliegtuig land, allen hebben een cursus gevolgd om te kunnen blussen en daarbij wordt alle apparatuur elk half jaar getest.
Dus men dient van vele zaken op de hoogte te zijn. Is er een spoedgeval en men moet naar een ziekenhuis dan gaan alle eilanders naar een Duits ziekenhuis in Santiago te Chili. Voor grote lichamelijke checks gaat men hier ook naar toe of naar Engeland.
Maar dit terzijde na 10 minuten wachten werden we opgehaald door Derek en zijn kleinzoon, dit in een hele grote 4 wheel drive. Afgelopen dagen waren alle reizen naar volunteerpoint afgebroken i.v.m slecht weer van de afgelopen weken waardoor de wegen onbegaanbaar waren geworden. Onderweg vanuit Stanley zagen we nog verschillende mensen de mijnen uit de Falklandoorlog opruimen nu 23 jaar geleden, vooral rond Stanley zijn er in die tijd veel mijnenvelden aangelegd door de Argentijnen. Het eerste uur over gravel weg gereden en de laatste 1 1/2 uur door zeer moeizaam begaanbaar terrein waar vele sporen waren kapot gereden. Dan besef je wel dat de de 4 wheeldrive geen luxe is maar hoog noodzakelijk. In de zomer is het volgens Derik hier gortdroog behalve dit jaar is het extreem nat. Na veel hobbelen kwamen we aan in een prachtige baai met geweldig zandstrand bevolkt door alle soorten pinguïns en natuurlijk een van onze hoogtepunten, de Konings pinguïns. Het is een genot om deze prachtige statige pinguïns te zien, dit met grandioze kleuren op hun verenpracht. Verschillende hadden nog jongen onder hun veren zitten of zaten nog op eieren te broeden. De jongen en eieren worden op de voeten van de pinguïns gelegd en daarover hun vacht van veren dit om beide warm te houden. In deze kolonie zitten ongeveer 3000 Koning pinguïns, het is de enige kolonie met deze soort. Daarbij zijn we weer geheel alleen bij de konings pinguïns en hebben het geheel weer voor ons zelf, het kabouterhuisje waar we verblijven wordt nog warm gestookt met turf. Weer veel herkenbare zaken in dit huisje zoals lage plafonds, hardboard etc. en gewoon aan de keukentafel eten met de kleinkinderen van de familie. Hoe eenvoudig kan het zijn!

Volenteer point zondag 18 januari 2015
Om 6 uur opgestaan, om vanuit onze kamer de zon te doen binnen schijnen de wind is geheel gaan liggen en het ziet er vriendelijk uit. Naar het prachtige zandstrand gelopen om de honderden pinguïns te water zien gaan, de kleur van het licht is geweldig. Zo richting de Kings gelopen die hun jongen aan het voeren waren. Tot 10.30 uur hadden we het rijk alleen nadien zouden er 8 jeeps komen en een helikopter van het Engelse leger om soldaten hier af te zetten voor een paar uurtjes vertier. Rond 11 uur begonnen stevige buien te ontstaan, die de temperatuur die al niet hoog was naar beneden deed kelderen. Gelukkig hadden we een schuilcabine met warm kacheltje waar we konden schuilen. Nadien toch nog even terug gegaan voor goeie koffie en pancakes. Derek en zijn vrouw zijn erg gastvrij en behulpzaam. Natte was wordt meteen bij de kachel neer gehangen om te drogen. Daarna toch weer de warme kleren aangedaan en op naar het strand hier een grote groep konings pinguïns gezien die weigerde het water in te gaan. De naam is waarschijnlijk niet voor niets gevonden, de dames en heren pinguïns voelen zich koninklijk en bewegen zich hier ook naar, kijken met hun de snavel de lucht in van" zo zien jullie me wel". Ze zijn niet bang voor mensen en je kunt ze op enkele cm. benaderen. Magalane pinguïns, de meest voorkomende soort, ze leven in een gat in de grond met hun jongen, waarschuwen je met geluidsignalen om niet te dicht in hun buurt van de nest te komen. Ze worden hier door de lokale mensen Jack as genoemd. De gento en Rockhoppers zijn de meest geinige en minst schuwe, zeer behendig in het duiken in de zee. Op het eind van de dag nog een konings pinguïn met wollig jong gezien. Ook zie je dat de natuur hard is en duidelijk, vele dode jonge pinguïns, schapen en vogels gezien die door de gieren en ander vogels worden opgegeten. Een prima manier van recycling. Weer een prima dag achter de rug ondanks ook voor de Falklanders een van de slechtste zomers sinds mensenheugenis.

maandag 19 januari Saunderseiland

Vandaag vertrokken naar ons laatste en twee na grootste eiland Saunderseiland. Na wederom een flinke rit door drassig terrein en nadien weer inchecken voor alweer een vlucht, vliegen we met een tussenstop op Pebbles eiland door naar onze eindbestemming. Onderweg nog van vliegtuigbank verwisseld, tijdens het wisselen zag de piloot mijn Zwitsers mes hangen en zei: A knife white you, and you go site behind me! Geen probleem weer achter de stuurknuppel en vliegen maar. na aankomst door de eigenaresse naar de Rookery inn gebracht een alleen zelf support huisje met aggregaat en bakkie om bij noodgevallen hun te kunnen waarschuwen. We zitten nu 10 km van de eigenaresse af,qua rijden ongeveer 40 minuutjes. Samen met een ouder Engels echtpaar brengen we onze dagen hierdoor. Vanuit de reisorganisatie is voor beiden een levensmiddelen pakket meegekomen per vliegtuig om de dagen door te komen. In de settlement hebben we nog enkele flessen wijn ingekocht. De ligging is prima dicht bij de albatros kolonie, een van de grootste zeevogels ter wereld. In de loop van de middag nog naar de albatrossen met vele jongen gaan kijken. Zeer imposante beesten met een spanwijdte van 245 cm. Je kunt ze prima benaderen op wel enkel dm. Daarbij als je gaat zitten vliegen ze maar enkele cm. over je hoofd heen. Wel raar als je zo' n grote vogel op je ziet afkomen. Het weer vandaag is beter dan we afgelopen dagen gehad hebben redelijk zonnig met hogere temperaturen en daarbij nog wel een stevige wind. Maar ja we weten niet beter.

Saunders eiland Dinsdag 20 januari

Gisterenavond nog lang en gezellig gekletst met onze Engelse medebewoners. Deze ochtend weer genoten van de Albatrossen en hun jongen, dit maal scheerde ze weer regelmatig enkele cm. over onze hoofden. We zijn naar beneden, de kliffen op gegaan want hier was een speciaal natuurwonder. De Rockhopper douche! Aangezien er een klein stroompje water naar beneden gaat, over de rotsen loopt, wordt er hier een natuurlijke douche gevormd. Hier komen honderden pinguïns hun douche nemen en het is dus een drukte van jewelste wie het eerst aan de beurt is. Maar hier geldt ook het recht van de sterkste. Er wordt geboend en geschrobd, een lust voor het oog. Daarbij het is hoogst noodzakelijk omdat ze flink vies zijn van op hun nesten zitten. Hier hebben we weer enkele uren doorgebracht om naar de prachtige natuur en hun bewoners te kijken. Nadien terug gelopen voor de koffie, het is echt waar maar de zon brak door en we genoten van de echte eerste zonnige dag met ongeveer 15 to 18 graden met niet al te veel wind. Dus lekker koffie buiten gedronken.

Woensdag 21 januari 2015

Voor het eerst prachtig zonnig weer bij het opstaan en daarbij horende temperaturen. Strak blauwe lucht en weinig wind, zalig! Vandaag de ronde gelopen van de 2 stranden, deze hebben bij zonlicht allebei een azuur blauwe kleur. Onderweg regelmatig bij privé strandjes gestopt om te genieten van de omgeving. Trouwens vanmorgen afscheid genomen van onze Engelse medebewoners, de laatste nacht brengen we dus alleen door in de middle of knowhere. Hier zitten geen sleutels op de deuren,die staat op het gehele eiland allemaal gewoon open. Ook auto's etc. wordt niet afgesloten.
Het zonlicht is hier zo fel dat je een factor 50 zonnecrème nodig hebt om niet levend te verbranden. Het lijkt allemaal niet nodig om je bij 5 of 10 graden in te smeren maar de zon heeft een sterkte zodat je huid meteen beschadigd raakt. Er wordt hier ook wel voor gewaarschuwd om een hoofddeksel te dragen. Daarbij de ozonlaag is hier het minst dik dan waar ook ter wereld. Om 16 uur aan de kust in de zon gaan zitten om naar de overvliegende albatrossen te kijken, deze imposante vogels met spanwijdte van wel 2 tot 2,5 meter scheren zo een meter boven je hoofd en dit honderden. Het enige wat je hoort is het zoevend geluid van de winddruk die de beesten produceren bij overvliegen. Een spectaculair schouwspel waar je uren naar kunt kijken. Morgen vertrekken we voor de laatste 2 dagen naar Stanley de hoofdstad met 3000 inwoners.
Om 18.30 uur kwamen we op de Falkland radio waar onze namen werden omgeroepen met welke vlucht we terug gevlogen werden. Mrs. Bodewiens en Mr. Janzen, leuk om je te horen op de radio.

Dieren op de Falklands (Petra)
Pinguïns
Gentoo: veel op Sea Lions, hebben en prachtige witte borst die glanst in de zon. Ze hebben jongen met een donsvacht en bouwen nesten van steentjes en takjes.
De jongen moeten gevoerd dus een paar keer per dag waggelen ze naar zee, duiken erin (laten zich meenemen op een golf) en zwemmen als dolfijntjes om vervolgens weer buikschuivend uit het water te komen, pootjes eronder en tjoep ze waggelen weer naar hun jongen (ca 500 m). Een prachtig gezicht waar je uren naar kunt kijken.
Je kunt ze heel goed benaderen, als je in de buurt gaat zitten komen ze na een kwartiertje heel voorzichtig bij je kijken wat dat nou weer voor iets is.

Magellane pinguins
Deze zijn wat kleiner en hebben nesten in de grond, als je in de buurt komt wordt vrouwtje en kind naar binnen gestuurd en staat mannetje voor de ingang met zijn kop draaiend , afwachtend of het veilig is. Als je te dicht in de buurt komt schiet ook hij naar binnen. Ze maken ook een flink lawaai.

Rockhoppers
Zijn net zo groot als Magellane maar hebben een geel kuifje. Ze wonen boven de rotsen en hoppen van steen naar steen naar beneden, het zijn hele camicase piloten, beneden springen ze in een golf, wanneer ze genoeg vis gevangen hebben laten ze zich door een golf op de rotsen smijten en springen weer naar boven (je moet het maar kunnen...). Zijn ook niet bang van je.
We hebben 2 Macaroni pinguïns gezien, die hebben een grotere oranje kuif en leven tussen de Rockhoppers, zijn zeldzaam op de Falklands

King pinguïns
Deze zitten alleen op Vulenteer point (pinguïns leven in kolonies met honderden bij elkaar)
Af en toe zie je elders een verdwaalde.
Dit zijn grote statige beesten met een prachtige oranje keel en achter op de kop.
Ze gedragen zich ook statig en af en toe maken ze zich extra lang en steken hun kop statig omhoog. Ook het water vinden ze maar niets, ze moeten heel lang langs de kustlijn lopen voor ze in het water gaan.Tot dichtbij benaderbaar.
De jongen zijn niet zijn mooi maar als ze eenmaal hun donsharen verloren hebben zijn ze prachtig

Sea lion en sea elefant
De sea elefant hebben we alleen op Sea Lion gezien, het zijn hele logge beesten die vooral op het strand slapen, in groepen bij elkaar, als ze dan willen verliggen moet er wel eens geknokt worden slaan de grote logge lijven tegen elkaar
Sea Lions zagen we op Sea Lion eiland vanaf de kliffen, ze hebben jongen. De mannetjes zijn heel logge beesten die af en toe flink tekeer gaan. Op Bleakers zagen we er een paar van dichterbij.

Konings aalscholvers en rots aalscholvers, vele gezien mn in Bleakers. Ze leven in kolonies en maken nesten van modder, een soort schaaltjes.
Ook zij hebben jongen.

Rondom deze kolonies maar ook bij de pinguïns leven de skuas, grote bruine vogels, die ruimen de dode vogels op. Zij hebben ook kuikens en als je te dicht in de buurt komt gaan ze heel laag over ze heen vliegen om je zo te verjagen

Er zijn ook zwarte gieren met rode kop ( Egyptische) die ruimen ook de dode pinguïn jongen op en ook ander dood vee.

We zien ook vele ganzen en eenden en vele kleine vogels en ook de kort oor uil

Ook ben ik een keer aangevallen door een Caracara, die lijkt op een zwarte buizerd, die pakte mijn muts af. Met het gooien van wat kleine steentje kregen we hem weer terug.
Eigenlijk had ik geluk want een andere man had een flinke wond op zijn hoofd door dat beest. We waren wel gewaarschuwd dat we op moesten passen voor deze vogels

Op het laatste eiland zagen we vele wenkbrauw Albatrossen, prachtige vogels, in groepen bij elkaar levend, zijn levenslang trouw aan elkaar, hebben elk jaar 1 jong, leven op de kliffen hebben nesten gebouwd van modder tot hoge schalen, Vlg, mij bouwen ze er elk jaar een laagje op. Het ging er allemaal heel vredig aan toe in de kolonies ( in tot bij de pinguïns). De vogels vliegen op de thermiek, zweven dus en hebben een spanwijdte van ca. 2,5 m.

• 16 Januari 2020 - 12:52

J.Jongenelen :

Wat een leuk verslag .
    Wij willen graag een reis naar de falklan eilanden maken.
    Onze vraag aan jullie is , bij welke reisorganisatie hebben jullie geboekt ?
    Alvast bedankt, J.Jongenelen

• 16 Januari 2020 - 15:18

Petra En Jan Jansen:

Hallo J Jongenelen,
    Falkland is zeker de moeite waard! Neem vooral de tijd om de dieren te observeren. We hebben de reis geregeld met Ander licht reizen.
    Veel plezier

groeten