San Pedro, Arica, Arequipa (Peru) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu San Pedro, Arica, Arequipa (Peru) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

San Pedro, Arica, Arequipa (Peru)

Door: Jan

26 Februari 2015 | Peru, Arequipa

testZondag 22 en maandag 23 februari San Pedro - nachtbus San Pedro- Arica.

Deze dag weer van relaxen en reizen. Vanmorgen eerst met Frans werkoverleg gevoerd m.b.t. het huis opknappen. Alles is voor beide partijen weer helder, wel fijn om op zo'n verre afstand contact te kunnen hebben en dat je weet dat er mensen zijn die zich voor ons alles weer in orde maken. Chapeau! Nadien nog wat door San Pedro gelopen en wat internet zaken afgerond. In de avond naar het busstation gegaan voor de reis naar Arica met een overstap in Calama. Hier ontmoette we een Deens gepensioneerd stel dat ook aan het reizen was door deze regio. Ze waren bestolen op het busstation van Calama van hun camera en paspoorten. Uiteindelijk heeft de politie hun de paspoorten kunnen terug bezorgen. Op het busstation van Calama zag je ook overal waarschuwingen om voorzichtig te zijn met je persoonlijke bezittingen. Om 22.30 uur zaten we in de slaapbus en negen uur later werden we ruw gewekt bij het busstation van onze eindbestemming. Om 7 uur in de ochtend stonden we met onze bagage buiten, hebben maar eerst koffie gedronken en een broodje gegeten. Petra is op zoek gegaan naar een hostel en ikzelf was oppasser bij de spullen. Na korte tijd had ze al een hostel gevonden maar deze was nog niet wakker. Bij zijn vriend in het hostel gratis ontbeten en daarna stond Franklin op de stoep en nam ons mee naar zijn prima onderkomen. Deze Amerikaan had graag contact en sprak geruime tijd met ons.
We kregen een plattegrond mee met de nodige mondelinge informatie.
Arica is een ontspannen badplaats met mooi strand en helder blauw water. De temperatuur was lekker dus eerst over het strand gelopen en genoten van de omgeving. We liepen richting de haven en zagen zeeleeuwen zwemmen, Pelikanen varen en verschillende ander vogels en vele loslopende honden. Het viel ons op dat er in zowel Chili als Argentinië veel loslopende honden zijn, deze blaffen de auto's achterna en halen vuilnisbakken leeg. Wij denken dat de eigenaars vaak niet bekend zijn. de honden weten precies waar vele mensenmassa's zijn en verblijven daar dan om aan hun eten te kunnen komen. Zeker in toeristische plaatsen stikt het van deze viervoeters.
We zagen vele gieren die de kadavers van aangespoelde zeeleeuwen aan het verorberen waren. Helaas rook het niet altijd fris.
In de haven was het een gezellige drukte en keken we met bewondering naar het fileren van de grote vissen door de vissers, deze mensen zijn hierin zo vaardig om dit te zien bijna kunst. Daarbij gezegd het is hun dagelijks werk. Een mooie bijkomstigheid was dat er een grote kolonie zeeleeuwen rond zwom om van het visafval wat mee te kunnen pikken. Ook de pelikanen, meeuwen, reigers etc. dachten hier hun kostje te klaren. Het was indrukwekkend om te zien hoe een pelikaan zijn vis naar binnen werkt. Nadien doorgelopen naar de rots El Morro en deze beklommen hierboven had je uitzicht over de gehele stad en omgeving. Verder was er een oorlogsmuseum gevestigd en stond er een groot Christusbeeld met gespreide armen de omgeving te beschermen. We wilde verder nog een museum bezoeken waar mummies lagen die hier bij opgravingen gevonden waren, helaas niet gevonden.Het was een bijzonder, ontspannen, laatste dag in Chili.
Na veertien dagen Falkland eilanden, tien dagen Argentinië,(ga je naar dit land neem cash Euro's mee je krijgt bijna VIJFTIG procent meer als dat je daar geld pint!!! ) en dertig dagen in Chili gaan we naar onze laatste bestemming Peru. We zijn benieuwd of we een bijdrage kunnen leveren om de wat armere van deze wereld een beetje te kunnen helpen.
Aan de gulle gevers voor het project zal het niet liggen, we kunnen een behoorlijk groot bedrag besteden, dank zij een ieder die ons met geld hebben ondersteund. Een ding is zeker we zorgen dat het prima en zorgvuldig besteed wordt en aan diegene die het nodig hebben.

Dinsdag 24 februari Arica Chili - dagbus Arequipe Peru

Na het ontbijt bij Franklin zijn we naar het internationale busstation gegaan en wil ik jullie de procedure beschrijven hoe over de grens naar Peru te komen.
Bij het busstation stond een lange rij om een ticket te kopen voor de internationale bus die ons dan naar het eerste plaatsje in Peru zou brengen. De kosten 300 pesos ofwel
€ 2,10 zijn voor het busstation, daarna in de rij waar bussen een voor een gevuld werden met mensen. Stond je in de rij werd van ieder het paspoort of I.D kaart gevraagd. Deze werd naar een kantoortje gebracht en paspoortnummers op lijsten getypt. Je stapt de bus in en deze rijdt aan, de man die de zaken regelt komt rond en geeft het betreffende document weer terug, de kosten 2000 pesos per persoon dit is voor het regelen van de grensdocumenten en de reis van twee uur met de bus. Nadien met de bus naar de grens met Chili hier uit de bus en naar de douane die het belangrijke " witte papiertje" en jou paspoort controleren en afstempelen. Heb je dit witte papiertje niet bij je paspoort kan dit vervelende gevolgen hebben .
Dan weer de bus in en enkele kilometers verder weer uit de bus voor de grens met Peru. Het ingevulde formulier en paspoort wordt bekeken, gescand en afgestempeld, alle jou toebehorende bagage uit de bus en over de band voor screening. Deze weer in de bus.
Uiteindelijk beland je dan in Peru in het eerstvolgend plaatsje is Tacna, daar aangekomen ga je van het internationale naar het nationale busstation. hier de bus besproken naar de historische stad Arequipe deze vertrok 10.30 uur en we kwamen om 17 uur aan. Hier een taxi genomen en op zoek naar een hostel deze snel gevonden.
Het rare is als je de grens met Peru oversteekt het meteen twee uur vroeger is. Dus het verschil met de Nederlandse tijd is van vier naar zes uur gegaan.
De gehele procedure om over de grens te komen is goed georganiseerd en netjes geregeld je hebt geen zorgen want de persoon in de bus regelt alles correct. We kregen te horen om met een " collectivo" te gaan een taxi met meerdere personen. Men vertelde dat dit veel tijd en ergernis zou besparen. Onze ervaring met de bus is prima bevallen en heeft misschien tien minuten langer geduurd.
Grenzen zijn belangrijk maar ook omslachtig we kunnen wel eens mopperen op Europa maar het is toch wel makkelijk om zo overal de grens over te kunnen, het heeft ook zijn nadelen dat beseffen wij ook. Een voordeel is dat we onze paspoortnummers uit ons hoofd kunnen opdreunen, omdat we tot nu toe twaalf maal een grens zijn gepasseerd.

Woensdag 25 en donderdag 26 februari Arequipa oude centrum

Deze dag besteed aan de oude, monumentale binnenstad van Arequipa. Het is een stad met ruim 900.000 inwoners. Het ligt in een dal omringt door de Andes en een altijd zichtbare vulkaan genaamd El Misti deze is 5822 meter hoog. Maar dan moet het wel helder weer zijn. helaas doet de smog de vulkaan regelmatig in de mist verdwijnen.
De monumentale binnenstad is prachtig met het grote plein Plaza de Armas, op het moment dat wij er waren was er een grote betoging aan de gang en waren de straten rondom het plein afgezet zodat de taxi's etc. omgeleid werden. Wel rustig! Op naar het Monosterio de Santa Catalina ofwel het klooster van st. Catharina gebouwd in 1579 door de Spanjaarden. Van alle rangen en standen moesten er vrouwen aangeleverd worden om non te worden, deze hadden nadien ook geheel geen contact meer met hun familie of naasten. Ze waren voorbestemd om god te dienen en niemand anders. Het was een immens complex opgebouwd uit wit vulkanische gesteente. En dit in prachtige blauwe en bruinrode kleur geschilderd. Er waren complete straten en alles was nog perfect in tact. in 1958 en 1960 is het klooster flink beschadigd geweest door aardbevingen het heeft tien jaar geduurd voordat het weer open kon voor bezoek.
wij beiden hadden nog niet eerder zo'n bijzonder mooi klooster gezien. Hier dus enkele uren doorgebracht.
Nadien naar museo Santuarios Andinos gegaan hier wordt het verhaal verteld van de vondst van Juanita, een jong Inca meisje wat in een vulkaan werd ontdekt in 1995. Deze vulkaan heeft gedurende 500 jaar haar beschermd tegen alle weersinvloeden. dit meisje werd geofferd toen ze 13 /14 jaar oud was door Inca priesters. Door een vulkaan uitbarsting is dit meisje ontdekt, ze was nog in perfecte staat. In het museum was zo' n ingevroren meisje nog te zien, daarbij ook de kledingstukken, schoenen en offergaven zoals kannen, koperen lama's etc. We kregen goed uitleg over de reden en werkwijze van de Inca priesters. Indrukwekkend. De stad verder verkend door nog naar een uitzichtpunt te lopen om een uitzicht te hebben op de stad en de vulkaan El Misti. Helaas lag deze in de smog.
Donderdag morgen rustig aangedaan wel vroeg wakker de 2 uur tijdsverschil met Chili werkt nog door. Vandaag wederom Arequipa bezocht, via een oude, geheel beschilderde kapel naar de plaza de Armas gegaan hier was wederom een betoging gaande daar lange tijd naar de mensen zitten kijken. Het was een genot wat voor een diversiteit aan mensen en kleuren langskomen het gebruik van kinderwagens is hier niet van toepassing, de kinderen worden in kleurige doeken gedragen op de buik of op de rug.
Verder naar een ander museum klooster La Recoleta geweest. Een divers museum met de geschiedenis van de bekering der amazone bevolking, dieren uit de amazone en een prachtige oude bibliotheek. We hebben ons weer goed vermaakt en gaan met goeie moed vanavond de nachtbus weer in naar Cusco waar we na 9 uur zullen arriveren.

• 27 Februari 2015 - 12:48

Henny:

Weer mooie verhalen.
    Zo te lezen vermaken jullie je wel.
    Succes met jullie project in Peru. Spannend!!
    Hans gaat volgende week aan de inloopkast beginnen.
    Ben benieuwd. Maar wordt vast heel mooi.

Nog een heel fijne tijd,
    groetjes Hans en Henny.

• 28 Februari 2015 - 21:53

Thomas:

Hoi Petra en Jan,
    Mooi land dat Peru. Toen wij er enkele jaren geleden waren, hebben wij ook enige tijd rondgereisd in de regio Cusco. Ik weet niet wat er allemaal in jullie planning zit, maar in de omgeving zijn best een aantal overblijfselen te bezichtigen van de Inca tijd te zien. Best de moeite waard, als je er van houd.
    Staat Machu Picchu ook op jullie programma? De treinreis vanuit Ollantaytambo is best de moeite waard, maar je kunt de route ook gedeeltelijk te voet afleggen. Helemaal te voet via de inca-route kan natuurlijk ook maar dat is een aantal dagen wandelen.

Wat jullie ook gaan doen, geniet evan en veel plezier. Ik lees wel wat jullie nog meer beleven.
    Thomas