week2. do, vrijdag - Reisverslag uit Cuzco, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu week2. do, vrijdag - Reisverslag uit Cuzco, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

week2. do, vrijdag

Door: jan

13 Maart 2015 | Peru, Cuzco

Donderdag 12 en vrijdag 13 maart
Vandaag donderdag besteed aan inkopen doen voor het project. Maar eerst de Spaanse les die op z'n eindje loopt. We kregen het werkwoord Hubo, wat in het Spaans betekend " heb gehad". Toch een foto gemaakt van Petra samen met Jun de leraar met het bewuste woord. Deze doorgestuurd naar Henny en Hans mede-eigenaars van Hubo Bergeijk. Van de Spaanse les veel geleerd, wat er blijft hangen moet je maar afwachten.
Nadien samen naar de smid om 2 goals te bestellen, prachtige tekening gemaakt en Petra de tekst prima vertaald. Bij de goede man aangekomen overlegd wat we wenste en hij begreep het meteen. Rekening opgemaakt en kleine aanbetaling gedaan. We waren tevreden dat het zo snel verliep. Nou 2 goals van 3x2 meter voor 360 sol ongeveer 120 euro, dus wij tevreden naar de koffie. Maar eerst nog langs de geldautomaat om wat bij te pinnen. Wat bleek de goals kosten geen 360 sol maar 3600 sol, dus 1200 euro!!! Nou dat vonden we te gortig om al ons gegeven geld voor 2 goals te besteden. Daarbij hadden we al flink geïnvesteerd in verschillende artikelen. Dus wij terug naar de smid en aangegeven dat we uiterlijk 1000 sol wilden besteden. Na wat heen en weer gepraat en volhouden kwamen we op 1250 sol. Een pak van ons hart, want we willen zoveel mogelijk met het geld doen.Maandag a.s zijn ze al klaar maar dan nog op transport naar het plaatsje waar het huis staat. Daar gaan we ze nog wit schilderen.
Nadien doorgelopen naar de houtman voor wat planken om een spel te maken, hem het meteen op maat laten zagen. Op de markt een dertig sinaasappels gekocht en naar het oude huis gelopen, fruit wordt niet zo vaak gegeten vooral omdat het ook prijzig is voor 30 personen, dus dat kwam goed van pas. Daar even contact gehad met de overige leiding en sommige aanwezige jongens. Steeds weer in hartelijk ontvangst.
Vrijdagochtend voor de laatste maal Spaanse les gehad er was nog heel wat stof door te nemen, de afgelopen 2 weken zijn we bestookt met Femenino, Mascolino, Singular, Plural, Verbo, infinitvo, regular, iregulair etc.etc. In deze weken hebben we heel wat opgestoken en bijgeleerd, nu nog in praktijk brengen.
Daarna met onze bagage naar het project daar aangekomen stond een van de jongens en oudere vrouw aan de voordeur te winkelen. Wat bleek deze kregen ze niet open, zelf verschillende malen geprobeerd maar geen beweging in te krijgen. Daarna alle andere sleutels op de overige deuren geprobeerd niets!! Alle ramen potdicht dus geen enkele open te krijgen, wel zagen we een raam op de bovenverdieping half in het slot maar geen ladder in de omstreken aanwezig. Totdat Petra een oude tafel en kast zag, deze op elkaar gezet waardoor we het raam opengeschoven kregen. De jongen een kontje gegeven zodat deze naar binnen kon glippen. Bleek de deur geheel verhangen te zijn en strak in het dubbelslot te drukken, ter plaatsen het euvel verholpen zodat het slot weer normaal open en dicht kan.
Petra startte met de bovenverdieping moppen en ikzelf zou de beneden verdieping voor mijn rekening nemen. Na 2 uur dweilen en moppen waren we klaar en zagen we een schoon huis met een gedweilde vloer. Eer van ons werk!!
Nadien de sleutels nog naar het oude huis gebracht en waren we klaar om te genieten van het weekend.
Elke dag gaan we naar de zelfde bakker annex eetgelegenheid waar we lekker buiten op het terras kunnen zitten. Het voordeel is dat je hier gratis wifi hebt om te communiceren met de buitenwereld. Daar drinken we lekkere sappen zoals Chica Morada, gemaakt van zwarte mais ook drinken we regelmatig coca thee of andere exotische dranken. Bier wordt hier niet verkocht maar daar zijn weer andere adressen voor maar wel heel veel taart. Die zien er prachtig uit en smaken goed. Afgelopen week voorbij gevlogen nog maar 2 weken voordat we terug gaan naar Nederland. We worden wel steeds nieuwsgieriger naar ons huis en verlangen soms ook wel , na 4 maanden, terug naar ons eigen plekske.

• 14 Maart 2015 - 23:37

Cintya Willems:

Hola chicos !!!

Que hermoso es leer sus historias de viaje !! Espero que esten disfrutando de este hermoso pais que es Peru. Jan has probado la chicha?? no, la chicha morada.
    Petra, que tal te parece el valle del Urubamba??

Disfruten mucho de sus ultimas semanas en Peru...

Ademas gracias por la postal.

ik ben zo trots op jullie !!

Saludos Eric, Cintya y las ninas.

• 15 Maart 2015 - 20:29

Jos En Gerda:

Jullie huis is in goede handen....volgende week begint de poetsploeg.

P.s wij missen jullie ook wel een beetje