Laatste week project Urubamba - Reisverslag uit Cuzco, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu Laatste week project Urubamba - Reisverslag uit Cuzco, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

Laatste week project Urubamba

Door: Jan

29 Maart 2015 | Peru, Cuzco

maandag 23 maart tot vrijdag 27 maart, laatste week Project

Onze laatste, hele week is begonnen. Vanmorgen naar het nieuwe huis waar er alweer hard gewerkt werd. Eerst heeft Petra het tafeltennisnetje op maat gemaakt en nadien begon ze met het aflakken van het blad en het tafelonderstel van het tafeltennis spel . De lak leek wel stroop zo dik. Het viel niet mee deze goed uitgesmeerd te krijgen. Morgen nogmaals opschuren en voor de tweede maal lakken. Ikzelf ben een bakje gaan timmeren waar de ballen in gelegd kunnen worden en vastgemaakt aan de tafel en twee klemmen bevestigd op de tafelpoten waar de tennisbatje in gehangen kunnen worden.
Nadien enkele leuningen hersteld en buitenbank gerepareerd.
Bij Hector navraag gedaan waar het voetbalveld moest komen deze samen uitgemeten en op elke hoek een bamboestok neergezet. De komende dagen nog een flink karwei om dit klaar te krijgen, want we willen het veld ontdoen van de grote stenen en wat vlak leggen en als het kan dan nog lijnen maken van kalk. In de herfst gaat Hector dan gras inzaaien. Samen terug gereden naar het oude huis hier nog een goal voor de 1e maal in de witte verf gezet.
Samen gegeten en de afwas gedaan, morgen gaan Petra en Maritsa inkopen doen voor noodzakelijke spullen, het budget is bekend dus ze kunnen hun gang gaan. Nog gezinsuitbreiding in het huis de huishond heeft zeven jongen gebaard. Hectore is er erg blij mee....!! De jongens verzorgen de beesten goed want er lopen nog enkele katten rond en aan ander honden. Voor de moederhond werd tijdens het eten alle botresten bewaard.

Dinsdag 24 maart.
Met Maritza naar Cusco geweest om inkopen te doen, voor de jongens hebben we allemaal nieuwe sportsokken en 2 paar sokken voor naar school aangeschaft. Verder spullen voor de keuken gekocht, een grote pan van 40 l, een grote moor van 10 l, en allerlei plastic schalen, vergiet, schenkkannen en nog vier schooluniformen etc. We kwamen met grote dozen thuis. Maritsa had nog graag etuis voor de jongens willen kopen voor naar school maar de tijd was te kort en de handen te vol met gekochte spullen. Daarom nog samen met Jan naar de markt gegaan en voor iedereen een etui gekocht, thuis er nog een pen ingedaan en een voetbalmanneke met naam aan de lus gehangen. Deze krijgen ze bij het afscheid van ons. Het geld wat we gekregen hebben is nu geheel besteed aan het project en aan de jongens. We hebben erg veel kunnen doen dus alle schenkers nogmaals bedankt, afgelopen vier weken hebben we vaak blije gezichten gezien met hetgeen we meebrachten of gemaakt hadden. Daar doe je het tenslotte voor!
De waardering voor de kokkin is groot, deze jonge vrouw tovert elke dag een voedzame maaltijd op tafel dit met eenvoudige, gezonde voedingswaren. Er wordt natuurlijk ook gekeken naar het budget, dus zo goedkoop mogelijk inkopen en met grote hoeveelheden. Zo kwamen er verschillende grote, malse ,dode kippen op haar aanrecht met alles er nog erop en eraan, ook de kop. Wel de ingewanden eruit en veren geplukt. Alles werd gebruikt de poten werden eraf gehakt en schoongewassen en van de nagels ontdaan. Deze poten zagen we later in de soep verschijnen. Vandaag bij aankomst was ze rundermagen aan het schoonmaken de inhoud van de maag lag op de aanrecht en de maag was ze schoon aan het spoelen. Wij vonden deze later terug in klein gesneden reepjes in het hoofdgerecht. Je ziet wel men dient bij beperkte middelen het woord vlees wat op te rekken. We hebben altijd alles meegegeten dus ook deze ingrediënten, soms smaakte het prima en de andere keer wat minder goed.
Vandaag was de tafeltennis tafel na drie maal aflakken gereed om in gebruik genomen te worden, kreeg nog advies van de keukenmonteur hoe de lak flink te verdunnen, dit werkte uiteindelijk een stuk beter met prima resultaat.
Daarna de twee goals nog afgelakt met witte verf, nog een behoorlijk werk want beide zijn drie maal geschilderd voordat het resultaat goed was. Omdat de verf snel droogt hier (misschien andere kwaliteit? ) werd deze door de jongens meteen gebruikt bij een partijtje voetbal. Samen rond halfvijf naar huis gegaan, weer een zinvolle dag achter de rug. Als verrassing kregen we nog een App van mijn zuslief die vertelde dat het huis spik en span gepoetst is door mijn zussen en schoonzus en onze contactpersoon en vriendin. Dus we kunnen gerust thuis komen! Wij zijn onder de indruk dat dit allemaal maar spontaan gebeurt, zonder erom te vragen, fijn om zulke mensen om je heen te hebben.

Woensdag 25 maart.
Het laatste karwei van ons in deze vakantie is aangevangen, we zijn begonnen met het uitzetten van het voetbalveld. Eerst op de markt blauwe band gehaald om de lijnen aan te kunnen geven en gele plastic om de cornervlaggen mee te maken.
Samen de lengte en breedte opnieuw uitgemeten en bamboestokken in de grond gezet, daarna met de blauwe band twee maal het speelveld rond en de middellijn. Daarna is Petra begonnen met de cornervlaggen te maken en ikzelf ben het veld gaan egaliseren en Petra is de keien gaan verwijderen.
Later heeft Hector nog even geholpen, morgen gaan we de lijnen vastzetten met pinnen en het veld verder gereed maken om in te zaaien. Dan kunnen de goals ook geplaatst worden zodat ze het spoedig kunnen gebruiken voor dat het daadwerkelijk wordt ingezaaid. We hadden nog wat tijd over dus de tennistafel moest uit geprobeerd worden. Zelfs al enkele wedstrijden gespeeld, men was razend enthousiast.

Donderdag 26 maart.
Het was warm vandaag en vooral als je in de de open vlakte een voetbal veld in orde bent maken. We hadden de opdracht gekregen om de jongens en Hector aan het werk te zetten. Dus Hector hebben we aan het betonijzer buigen en zagen gezet om met deze pinnen de blauwe band lijnen vast te zetten. Een jongen zou de gemaakte pinnen over de lijn bevestigen .De ander jongens kregen de opdracht om het veld zoveel mogelijk stenen vrij te maken. Er werd flink gewerkt, Petra heeft wat touwtjes om de lijnen geknoopt stenen geraapt ikzelf ben bezig geweest om het overtollige zand vlak te leggen bij de cornervlaggen en langs de lijnen. Bij het aanbrengen van de midden stip
( een witte deksel van een texemmer ) hebben we als officieel moment genomen en foto's gemaakt van dit moment. We hebben een grote aanzet gedaan, de goals zijn gereed, het veld uitgezet en een behoorlijk gedeelte steen vrij gemaakt en cornervlaggen geplaatst. Daarbij een groot stuk vlak gelegd . Hopelijk maken ze de rest nog af en kunnen ze het inzaaien. Dan hebben ze een mooi voetbalveldje waar ze met hartelust op kunnen voetballen.
In de middag enkele foto's gemaakt voor een schoonzus en goede vriend i.v.m verjaardag. We hadden confetti gekocht en hadden een van de jongens gevraagd deze over ons hoofd uit te strooien als wij ja zeiden. Het bracht een grote hilariteit te weeg toen dit gebeurde. Maar de gemaakte foto's waren leuk en spontaan gemaakt. Het nadien opruimen van de overal heen gewaaide confetti was nog flink wat werk, daarbij ze houden het huis en de omgeving graag netjes.
Rond 16 uur weer op huis aan, we vonden dat we wel een pintje verdient hadden na zo'n warme dag.