3de weekend secred Valley - Reisverslag uit Cuzco, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu 3de weekend secred Valley - Reisverslag uit Cuzco, Peru van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

3de weekend secred Valley

Door: jan

15 Maart 2015 | Peru, Cuzco

zaterdag 14 maart Ollantaytambo en zondag 15 maart Moray.
Het is weekend en dat besteden we om de omgeving verkennen. Omdat wij in de heilige Inca vallei verblijven zijn in de nabije omgeving vele oudheden van de Inca's bewaard gebleven. (de seacred valley is prachtig groen door de Urabamba, een wild stromende rivier die dwars door de valley stroomt. Omgeven door prachtig groene bergen. Deze valley is bewaard gebleven tijdens de strijd tussen de Spanjaarden en de Inca's rond 1500) Dus vandaag op naar de ruïne van Ollantaytambo, deze zijn beroemd om de terrasvorming. Met het voor ons bekende busje naar deze bestemming waar de toeristische stalletjes bij de ingang ons opwachten.
Je behoort een Boleto turistico de Cusco te kopen kosten 130 sol, met dit ticket kun je nog vele andere Inca overblijfselen bezoeken. Het is een groot complex met vele trappen omhoog met aan beide zijde de terrassen. Vele stenen zijn 2 x1 meter of groter ,met inkepingen zodat ze als legoblokken in elkaar passen, de buitenzijde van deze stenen zijn geheel gepolijst en staan perfect vlak op elkaar. We verbaasde ons dat dit in het jaar 1200 al mogelijk was.
Daarbij waren de inca's al beroemd om hun watermanagement, ze legde kanalen aan voor irrigatie en voor eigen gebruik , zelfs een douche, deze had men toen al tot hun beschikking. We hebben hier 3 uur rondgelopen en genoten van deze prachtige overblijfselen van een bijzonder volk. Maar er zijn altijd van die achterlijke toeristen die vinden dat ze hun naam moeten achter laten op oudheden van 800 jaar oud, we betrapte 3 volwassen, westerse vrouwen van rond de 40 jaar die hun naam vereeuwigd wilde hebben in dit monumentale complex. Heb op z'n Nederlands flink gemopperd en ze konden aan mijn ogen zien dat dit niet de bedoeling was.
Deze overblijfselen van de Inca's liggen ook nog in het machtig bergmassief van de Andes richting de Machu Picchu. Samen nog door het dorp terug gelopen en een stuk van terraspad gevolgd tot de doorgaande weg, waar het busje ons weer oppikte voor de reis naar Urubamba. Toen we terugkwamen in Urubamba regende en onweerde het. Tijdens het schuilen werden we uitgenodigd om binnen te komen in een nog gesloten restaurant. Daar een pilsje gedronken en moesten we pisco proeven. Een beetje tipsy weer op huis aan. Beloofd dat we op onze trouwdag komen eten.
(Petra: nog iets over de honden in Peru. De puppy's worden vertroeteld als baby's daarna wordt het grootste gedeelte van de honden straathonden. Ze zien er onverzorgd uit, vaak vol klitten, maar niet uitgehongerd, ze scharrelen hun kostje wel bij elkaar, je moet ook geen vuilniszak aan de deur zetten. Een ander deel loopt rond in jasjes of jurkjes ..)
De Peruanen zijn een prettig en gastvrij volk, bescheiden, maar zoeken wel contact en houden van een gesprek aangaan. We hebben tot nu toe, in de landen die we bezocht hebben geen enkel probleem gekend met vervelende zaken of criminaliteit. Fijn om dit te ervaren, omdat toch vaak het beeld geschetst wordt dat Zuid - Amerika als niet veilig wordt beschouwd. Er zullen zeker plekken zijn waar je beter niet kunt komen maar deze hebben we dan niet bezocht. De heilige Incavallei is een geweldig mooi gebied vol met Inca overblijfselen, het is wel een van de grootste toeristische gebieden van Zuid- Amerika met als hoogtepunt de Machu Picchu. Dit oude Incastad midden in de jungle en Andesgebergte wil iedere toeris bezoeken. Maar per dag is er een limiet van 2000 mensen die worden toegelaten, hier wordt strikt aan gehouden.
Zondagochtend verse broodjes en vruchtensap als ontbijt, deze dag naar de cirkels van Moray ongeveer 25 km. van Urubamba af. We werden gebracht met de taxi en die zou wachten op ons. Aangegeven dat hij terug kon rijden omdat wij graag door de velden terug wilde lopen. We reden door het kleine plaatsje Maras en 12 km verder lagen de Inca cirkels van Moray. Dit zijn er drie stuks. Dit waren proeftuinen voor de Inca's om verschillende gewassen te kweken en uit te testen. Hier kwam men tot de juiste keuze welke gewassen men op welke temperatuur kon zaaien.
Dit omdat de temp. van de bovenste en onderste ring tot wel 15 graden kon verschillen. Wederom waren we verbaasd hoe men dit weer had klaargespeeld, een staaltje van bouw vakmanschap in de 12de eeuw. De route gelopen langs de cirkels en daarna aangelopen via een deels harde weg, na 2 km. zagen we een zandpad rechtdoor gaan en hebben dit gevolgd, gewoon op intuïtie. Nog navraag gedaan bij jonge koe- en schaapsherders. Maar we zaten goed, we liepen door groene velden met wintertarwe, haver en vele andere gewassen. Regelmatig zagen we hoeders van koeien, dekstieren, schapen langs de weg en liepen door prachtig landschap. Geluk hoeft niet veel te kosten!!
We hebben de weg gevolgd tot de plaats Maras en hebben daar wat gedronken. Nadien met het busje terug naar onze verblijfplaats. We hebben genoten van de inca cirkels in Moray maar eigelijk nog meer van onze wandeling van 12 km. door het Andesgebergte.
Terug in ons dorp naar de markt voor verse inkoop om weer onze pot te kunnen klaarmaken.