santiago, san pedro - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu santiago, san pedro - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

santiago, san pedro

Door: jan

16 Februari 2015 | Chili, San Pedro de Atacama

Zaterdag 14 februari Santiago de Chili.

Deze dag stond in het teken van Santiago verkennen. Volgens het journaal zou het wederom erg heet worden tot 36 graden toe. Advies: veel drinken en beschutte plaatsen opzoeken. Samen een route door de stad gelopen vele, oude koloniale gebouwen gezien. Maar zeker ook moderne, futuristische gebouwen met een moderne architectuur. Langs Het Paleis de Modena gelopen de residentie van de president, hier is op 11 september 1973 de coupe begonnen die Generaal Pinochet uitvoerde tegen de zittend president Allende. Deze dictator heeft tot 1990 het bewind gevoerd over Chili tot er weer democratie toe gestaan werd. Veel moorden, martelingen en verdwijningen zijn toe te schrijven aan deze man. Ook heeft hij veel overheidsgeld verduisterd voor eigen belang. Doordat hij een trouwe bondgenoot was van de Verenigde Staten, en Engeland is hem geen strobreed in de weg gelegd. Voor vele Chilenen is de een donkere bladzijde uit hun geschiedenis.
Ik kan me niet voorstellen dat dit in Nederland zou kunnen gebeuren, een generaal die het koningshuis of Rutten naar huis stuurt en vermoord.
We bezochten een modern museum over de mensenrechten uit deze periode. Een indrukwekkend museum van vijf verdiepingen vol met feiten, filmbeelden, ooggetuige verslagen van de coupe. etc.
Vrijheid en democratie zijn belangrijke zaken voor de mensheid. Hiervoor zal altijd gestreden worden.
Nadien met de metro weer het centrum in, deze is keurig verzorgd en overzichtelijk. Het blijft wel bijzonder in een stad te zijn waar vele palmbomen staan die je hier niet zou verwachten. We hebben ons weer prima vermaakt en lekker tot lang buiten zitten op een terras tijdens een zwoele zomeravond is toch zalig !

Zondag 15 en Maandag 16 februari
Santiago de Chili - San Pedro de Atacama

Ochtendstond heeft goud in de mond luid het spreekwoord, maar voor ons gold dit ook. Dus om 5.30 uur uit de veren om naar het vliegveld te gaan voor een vlucht naar Calama midden in de Atacama woestijn. Weer 1600 km. noordelijk richting Peru. De vlucht verliep naar wens en om 11.30 uur lokale tijd stonden we op een zonovergoten vliegveld midden in het zand en stenen, zonder enige begroeiing. We regelde een busje die ons 100 km. oostelijk zou brengen naar het woestijnstadje San Pedro. Dit ligt op een hoogte van 2834 meter. Je zag onderweg het landschap wel veranderen, de hoge vulkanen met witte sneeuwtoppen verschenen aan de horizon en het gebergte begon steeds meer op een maanlandschap te lijken. Het dorpje wat grotendeels van toerisme leeft, lijkt op een western stadje uit de films. Alles gemaakt van lemen blokken met dezelfde roodbruine tint op de muren. Het is er gezellig en alles is laagbouw dus je ziet vanuit elk straatje wel de hoge Andes pieken opdoemen. Een hostel gezocht wat wonderbaarlijk goed lukte, je vindt bijna altijd plaats waar je ook komt zelfs nu met het hoogseizoen. Tijdens mijn rondje wandelen in de onbekende, gewone straten hoorde ik trommelslagen en gezang. Waren mensen in carnavalskleding steeds in rondjes aan het lopen en werden in gesmeerd met bloem en bestrooid met konfettie, zelfs ik kreeg ik de volle laag.
Dinsdag vertrekken we voor zes dagen met een campertje door dit gebied het blijkt dat je hier overal mag overnachten. De meeste mensen doen vanuit het dorp dagexcursies naar hoogtepunten, Wij willen dan graag bij deze punten blijven slapen. Wel is het hier overdag bloedjelink heet. 36/37 graden en in de nachten 8 graden. Deze Atacama woestijn staat bekend als de droogste woestijn ter wereld, op sommige plekken is er al geen jaren water gevallen.
Verder nog bustickets geregeld want na het terug brengen van de camper gaan we per nachtbus naar de plaats Arica aan de grens met Peru. Dan hebben we binnen Chili en Argentinië zo ongeveer 5200 km. gereisd van Punt Arena naar Arica. Het is zeker de moeite waard geweest. daarbij wie weet wat nog komen gaat. Maandag lekker rustig aangedaan in de hitte in de morgen leuke wandeling gelopen en verder wat voorbereidingen getroffen voor onze campertour van 6 dagen. Jullie horen onze verhalen over zes dagen wel.

• 16 Februari 2015 - 22:17

Het werkt om te reageren op onze website! gr Petra

• 17 Februari 2015 - 15:38

Henny:

Hoi Petra en Jan,

Weer mooie verhalen om te lezen.
    Julie hebben al veel gedaan en gezien. Super!!
    Geniet nog van jullie trip.
    En heerlijk genieten van het mooie weer.

Groetjes Hans en Henny

• 19 Februari 2015 - 13:04

Heidi V Gastel:

Hoi globetrotters!
    Erg leuk om jullie avonturen te kunnen lezen. Ben benieuwd naar jullie camper-avontuur. Goeie reis!

Groetjes, Heidi

• 20 Februari 2015 - 08:04

Caat:

Hoi Luitjes

Super leuk om te lezen wat jullie al allemaal gezien hebben !
    We zijn benieuwd naar de foto's !
    Veel plezier en geniet er samen van !

Groetjes Jos en Caat

• 25 Februari 2015 - 22:38

Hallo Jan En Petra:

Wat leuk om jullie verhalen weer te kunnen lezen. Was niet mogelijk in Tanzania.
    Wij zijn weer heelhuids thuisgekomen na 3 vruchtbare weken.

Geniet nog maar lekker van jullie vakantie. We blijven jullie op de voet volgen.
    Groetjes Henk en Annie