Falklands, Darwin en Sea Lion eiland - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu Falklands, Darwin en Sea Lion eiland - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

Falklands, Darwin en Sea Lion eiland

Door: Jan

12 Januari 2015 | Falkland Eilanden, Falkland Islands (Islas Malvinas)

In de morgen van de zaterdag 10 januari ging de wekker om 3.30 uur dit om vanuit Torres del Paine naar het vliegveld in Punta Arena te komen. Afstand ongeveer 460 km. Door de donkere nacht door het natuurpark richting de N 9, de enige geasfalteerde weg gereden. Het verliep voorspoedig en we zagen het dag worden. Onderweg op zo'n 200 km 2 auto' s tegengekomen. Het nadeel is de eentonigheid van deze soort wegen km lang een lang recht lint. Wat ons bijna noodlottig werd. Op een gegeven moment ben ik blijkbaar een moment de concentratie verloren en reed vervolgens frontaal op een tegemoet komende auto, gelukkig konden we beiden op het laatste moment een ongeluk voorkomen. De adrenaline gierde door mijn keel en Petra was ook geschrokken. Een mens heeft soms geluk nodig. Ook hebben we regelmatig onderweg gestopt voor wat rust dus dat kon de oorzaak ook niet zijn. Uiteindelijk weer naar het vliegveld voor de vlucht naar Falklandeilanden. Verliep zonder problemen, tot de tussenlanding in Argentinië. Hier 2 uur aan de grond gestaan zonder aanwijsbare redenen. Rond 16 uur lokale tijd landde we op Mount Pleseant airport, een militair vliegveld. Ook is meteen alles Engels gericht de taal het rijden etc. Zelfs het weer was Engels flinke regens vielen op de eiland. Na 45 minuten rijden kwamen we in Darwin aan voor onze eerste overnachting. Met verschillende andere mensen zijn we hier naar toegebracht waaronder 2 Nederlandse broers. We ontmoette ook een Argentijnse oorlogsveteraan die zijn maten nogmaals kwam opzoeken. De man was nog steeds onder de indruk en sprak met ingehouden woede wat de jonge soldaten in die tijd door de junta is aangedaan. Het heeft 1600 Argentijnse jonge soldaten het leven gekost en nog duizenden voor altijd verminkt. Nadien nog ons eerste rondje gelopen en de rust opgezocht. O, ja we zagen al 2 enorme Falkland hazen. Flinke joekels . Morgen met het vliegtuig naar ons eerste eiland Sea Lion eiland. We zijn benieuwd!

zondag 11-1-2015 Sea Lion eiland
Deze morgen begon met een zon en blauwe lucht, het weer is ook hier erg veranderlijk, het. ene moment super mooi de andere keer slecht. Voor vertrek wegen met schoenen, jassen ,fototoestel etc. voor het juiste gewicht te bepalen voor de vlucht, hotelpersoneel deed bagage labelen en klaar voor vertrek.Met de jeep naar het vliegveld gebracht, nou ja een grasveld. De garage wordt opengemaakt de windvlag naar buiten gehangen en wachten op het vliegtuig. Het gras van het veld was goed drassig, en werd eerst nog ontdaan van vogels etc, door met de jeep de beesten weg te jagen om het landen geen probleem te maken. De falklanders zijn eilanders zonder kapsones, gewoon doen dus, dit staat ons wel aan. Nou in de garagebox waar de spullen stonden is de wapenstilstand tussen de Engelsen en Argentijnen getekend, geen dure hotels maar in een garagebox ergens te veld. We kwamen in een 8 persoons vliegtuigje, de enige informatie die we kregen van de piloot , fasten your seatbelt en this is the live- jacket. daarna meteen de lucht in, de vlucht van 25 minuten was prachtig want je vliegt laag over de eilanden en ziet alles goed. Op sea lion eiland werden we weer hartelijk ontvangen, de weergoden waren ons goed gezind en de zon scheen lekker op onze bol. Na de informatie de velden in, nou wie kan zeggen dat je in de achtertuin pinguïns hebt zitten? Wij dus! Janus en Felix, die ons deze reis aanbevolen hebben niets teveel gezegd het is een dierentuin aan wilde beesten en dat op handafstand in de vrije natuur. Overal waar je kijkt en loopt zie je verschillende soorten pinguïns, zeeleeuwen, zeeolifanten, vogels, ganzen, uilen en vele ander soorten beesten. Een voorrecht om dit te mogen zien en meemaken. Daarbij de beesten zijn niet schuw en je kunt ze op enkele cm.benaderen. In de middag nog lekker rond gewandeld, richting het strand opgelopen om de zeeleeuwen te zien daar werd Petra aangevallen door een roofvogel die haar muts van der hoofd griste, daarbij kwam hij brutaal terug om die muts op te eisen. Uiteindelijk weer heelhuids in de logde aangekomen, later ben ik nog naar een punt gelopen waar de pinguïns uit het water komen nadat ze zijn gaan vissen voor hun jonge kroost.