puerto montt, chili - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu puerto montt, chili - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

puerto montt, chili

Door: jan

08 Februari 2015 | Chili, Puerto Montt

Donderdag 5 februari Bariloche.

In Argentinië is het nog hoog zomer en zitten we in het hoog seizoen van de vakantie. Dus de prijzen zijn hoog en het aanbod beperkt. Dat merk je bij autohuur of soms bij het vinden van een geschikte kamer. De Argentijnen houden van veel eten want de porties in de restaurants zijn van een behoorlijk formaat. Van een bord kunnen wij samen gemakkelijk eten dan vooral gekeken naar vleesgerechten. Bij elk huis staat ook wel een oude olieton omgevormd tot mega BBQ. Opvallend is dat het een gezinsland is overal in het straatbeeld zie je gezinnen lopen met 2-3-4 kinderen. Deze worden volgens mij flink verwend wat het zijn vaak lekkere dikkerdjes. Dat kan hier in Bariloche ook niet anders wat er zijn talloze grote chocoladewinkels waar je chocolade in alle vormen en smaken kunt krijgen wat gretig aftrek vindt bij de alhier.
Vandaag besteed aan het rijden van de 7 meren route, helaas per bus want auto's waren niet meer te huur. trouwens we hebben nog nooit zoveel in de bus gezeten als deze vakantie. De prijzen zijn goedkoop en de bussen van een geweldig goede kwaliteit. Daarbij komt dat de vliegprijzen abnormaal duur zijn b.v een enkeltje voor een afstand van 1000 km betaal je hier al gauw ruim € 1000 voor 2 personen waar je in Nederland ongeveer € 150 tot 200 voor betaald. Er is hier geen aanbod van low budget vliegmaatschappijen en LAN, de Chileense KLM heeft dus het monopoly.
De mensen zijn wel aardig en behulpzaam, we proberen onze Spaanse taal uit wat met wisselend succes verloopt. Het luisteren, vooral bij georganiseerde tochten, dan vertellen ze het eerst in het Spaans en nadien in het Engelsen zodat je kunt testen of je het verstaan hebt . We merken wel dat zowel Petra als ikzelf een redelijk samenvatting van het gesprek kunnen geven. Ook het lezen verloopt redelijk wel niet in het tempo van hier , alleen volzinnen maken blijft moeilijk. Maar men waardeert het wel als je hen aanspreekt in hun taal.
Deze dag de 7 meren route gereden door 2 Nationale parken, het Nahuel Huapi en Lanin N.P. De enthousiaste chauffeur vertelde alles in het Spaans en dit aan een stuk door De kilometros, Metros, Hectaros vlogen ons om de oren, dit ondersteunend met handgebaren. Gelukkig had hij een hoofdset om tijdens het rijden dus geen probleem.Het landschap van de parken was geweldig mooi en de meren kwamen nog beter uit in de zon onder een blauwe hemel. In het Plaatsje San Martin de los Andes hebben we de lunch genoten en nadien terug via de zelfde weg. In het volgende plaatsje La Angostura gaf de chauffeur aan dat hier de broer van de koningin van Nederland een Bistro had. Dus wij er naartoe een leuke bistro alleen was deze gesloten. Dus maar een foto van de buitenzijde gemaakt. Na 11 uur reizen kwamen we terug in ons hostel. Helaas onderweg nog een behoorlijk auto ongeluk gezien waar 3 auto's bij betrokken waren. Maar vanavond de lekkerste Helado ( ijs) van Argentinië gegeten. Dat was ook wel te merken in de chique aangeklede zaak stonden 5 jongeren constant ijs te scheppen, nummertje trekken was noodzakelijk om de stroom van ijs eters te kunnen indammen.

Vrijdag 6 februari Bariloche Argentinië - Puerto Montt Chili

Na 4 dagen Bariloche weer tijd voor een reisdag, vanmorgen om 7.30 uur met de bus vertrokken naar wederom Chili dit voor de 3de maal dit is een ritje van 6 uur. Op naar Puerto Montt in de omgeving zijn verschillende natuurparken. Zoals vulkanische als regen/ nevelwoud en het eiland Chiloe. Dus weer voldoende mogelijkheden om wat prachtigs te zien. We zijn van plan voor en tijdje een auto te huren om de omgeving op ons eigen manier te kunnen verkennen, dit blijft toch voor ons het allerleukste. De tijd hebben en nemen om alles in je op te kunnen laten nemen niet gebonden aan tijd.
Met de bus naar de grens weer de vaste rituelen eerst uitchecken in Argentinië en nadien 30 km verderop in Chili. Dat heeft heel wat in eerst alle handbagage meenemen dit wordt op rijtjes op houten banken gezet. Nadien komt de hond snuffelen of er Kaas, vlees, groente , hout etc. producten in de bagage bevinden. Als de hond iets vindt dan wordt de bewuste tas onderzocht. Zo ook onze tas hier had net van te voren nog een grapefruit ingezeten dus dat rook de hond. Alle rugzakken en bagage uit het ruim van de bus werden ook op deze wijze gescreend. Men is in Chili bang om zo vervelende groente of fruitziektes binnen te krijgen.
Na het berglandschap veranderd dit in 6 uur tijd in een landbouw en meer gecultiveerd gebied. In de glooiende velden lopen honderden vleeskoeien. Harrefords voor de kenners daarbij wuift het rijpe, gele graan in de velden waar al vele percelen zijn gedorst. Verder komen we vaker kleine Boerendorpjes tegen en kijken tegen 2 grote, klassieke vulkanen op die driehoekig aan de horizon staan te pronken met sneeuw op de top. Dus ons niks verveeld tijdens de busreis. Nog een auto gehuurd voor 5 dagen, vliegticket geboekt en busreis dus weer onder de pannen.

Zaterdag 7 februari Puerto Montt Chili

De dag begon bewolkt en frisjes. Vandaag de dag besteed om de was te laten doen en het vissershaventje met vismarkt te bezoeken. Het blijft altijd een bijzonder gezicht al die vis en aanverwanten schelpdieren. Er wordt hevig schoongemaakt en verhandeld. Ook wordt er hier vers van de kleine vissersbootjes gekocht en zie je vele kopers op de dekken van de scheepjes lopen. de wolken verdwenen naarmate de dag vorderde hierdoor zagen we achter de stad de Andes en een vulkaan verschijnen. De tijd vloog weer om. Gisteren een auto gehuurd voor 5 dagen om de omgeving hier te verkennen. Ook bij de nieuwe bushalte, waar tientallen bussen arriveren vanuit alle windstreken een ticket geboekt naar de hoofdstad Santiago een nachtbus die ongeveer 14 uur over de reis gaat doen. Daarna nog een vlucht van Santiago naar Calama in het Atacama woestijn gebied geboekt. Het busvervoer is goed geregeld met een uitgebreid netwerk en redelijk goedkoop.
Vanaf Punta Arena de meest zuidelijkste stad van Chili tot straks Arica, de meest noordelijke stad van Chili waar we de grens naar Peru gaan oversteken zit een afstand van 5200 km. Dit is niet alleen per busreizen te doen dus combineren met vliegen.
Morgen dus zelf weer met de auto op pad we hebben er weer zin in.