Stanley en weer erug naar Chili - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu Stanley en weer erug naar Chili - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van petrajanzuidamerika - WaarBenJij.nu

Stanley en weer erug naar Chili

Door: Jan

27 Januari 2015 | Falkland Eilanden, Falkland Islands (Islas Malvinas)

Donderdag 22 januari Stanley

Vanmorgen ons gereed gemaakt voor vertrek vanuit de Rookery inn Zelfcatering logde. Het was wederom een prachtig mooie dag met helblauwe hemel en lekkere zomerse temperaturen. Rond 11.30 uur werden we met de jeep opgehaald door de eigenaresse. Ze waren bij hun boerderij bezig om de schapen te scheren een flink karwei, gekeken hoe dit verliep, kan niet goed voor je rug zijn,wat deze mannen staan steeds in gebogen houding, met hun schaap op de rug liggend, tussen de benen. Ze waren met drie personen en deden zo'n 800 schapen per dag hun winterjas uit. Deze wol wordt dan geselecteerd door andere medewerkers en in grote balen geperst. Trouwens verschillende soorten groeten en fruit zijn erg duur, dient allemaal geïmporteerd te worden. Maar schapen en rundvlees is hier spotgoedkoop, daar in tegen is varkensvlees weer een delicatesse en duur. Kwestie van vraag en aanbod natuurlijk.
Voor onze laatste vlucht met FIGAS airways vlogen we over het eiland wat prachtig zichtbaar was door de wolkeloze hemel.Toch heeft dit eiland, de Falklands, het prima voor elkaar, is geheel selfsupporting en vrij van criminaliteit. Iedereen kent elkaar of heeft wel een of andere relatie. Daar in tegen zijn de eilanden niet zo klein als je denkt qua oppervlakte bestaan ze 3/4 van Nederland. Afgelopen woensdag 21 januari hebben ze gevierd dat de Engelse hun eilanden 250 jaar geleden tot de hunne hebben gemaakt en dit is met verschillende ceremonies herdacht. We zijn in een prima B&B aangekomen en gaan onze 2 laatste dagen maar afkicken van alle moois wat we op de Falklands hebben meegemaakt.

vrijdag 23 januari Stanley, zaterdag 24 januari, terugvlucht naar Chili. Zondag 25 januari Puerto Natales

Stralend weer in Stanley de hoofdstad van de Falklands met wel 3000 inwoners. Het bestaat een uit een hoofdstraat met enkele monumenten waar de Falklandoorlog van 1982 wordt herdacht. Ook zijn er verschillende souvenirs winkeltjes waar de gasten die van cruiseschepen aanmeren hun inkopen kunnen doen. Per maand komen hier wel enkele cruiseschepen aan om hun gasten aan land te zetten in Stanley, dit kan variëren van 800 tot 3000 gasten. De totale bevolking die dan door de straatjes loopt! Het is een kleurrijk gezicht, de vele verschillende kleuren daken, allemaal gemaakt van stalen golfplaten. Er is verder nog een museum waar de geschiedenis van de Falklands wordt verteld. Leuk om een dag hier door te brengen.
Om 13 uur worden we opgehaald voor vertrek naar het vliegveld om terug te keren naar Chili. Daar zullen we rond 17.30 uur aankomen. Daarna zal de reis alleen maar noordwaarts gaan richting Peru. Maar stap voor stap. Samen nog de zonnige stad ingelopen het was gezellig druk kwam ook door de lekkere temperaturen. Puur Chileens gegeten en naar het kerkhof gelopen. Dit is een immens gebied waar prachtige graven te zien zouden zijn. Helaas om 21 uur in de avond zijn de poorten gesloten.
Op zondagmorgen via internet een hostal geboekt in El Calafate (op advies van Janus) We kijken wel. hoelang we hier zullen verblijven dat is het voordeel van niets vastleggen. Vanuit hier kun je de grootste Gletsjers ter wereld bezoeken, het zijn de enige nog groeiende op aarde. De rest is aan het smelten volgens de deskundige. De busmaatschappij van Bus- Sur is prima, bussen zijn modern en hebben goede zitplaatsen. Hier zullen we komende dagen ons mee verplaatsen. Bij aankomst naar ons Hostel gegaan, een soort jeugdherberg met vele jongeren. De middag besteed om een wandeling te maken langs de zee met uitzicht op de Andes, deze met sneeuw bedekte bergstreek is ruig en mooi. We zijn naar de oude haven gelopen waar men oude boten aan het herstellen waren. Rustig aan gedaan, dit is noodzakelijk om het vol te kunnen houden.

Puerto Natalis maandag 26 januari 2015

Besloten om naar de mirador( uitzichtpunt) van Dorothea te lopen. Dit is een berg in de buurt van de plaats waar we verblijven. Het weer is ons goed gezind dus brood gesmeerd en op pad. Bij de ingang van het park stond een klein boerderijke waar een vrouw ons de toegang moest verschaffen om daar te mogen wandelen. Het was tenslotte persoonlijk eigendom. Beklimmen van 500 meter hoge berg was niet eenvoudig constant flink stijgen. Dus pole, pole ( rustig aan)dit overgehouden van de beklimming van de Kilimanjaro. Tenslotte boven op het plateau een groots uitzicht over de fjorden, besneeuwde bergtoppen en het stadje Puerto Natalis. Weer op ons gemak naar beneden gelopen en rond 14. 30 uur kwamen we weer bij het vrouwtje uit. Deze nodigde ons uit op de koffie en brood in haar schamele woning, in ons beste Spaans wat gesproken met haar. Met de taxi terug en wat inkopen gedaan zoals echte Chileense kersen. Ja het is zomer! Nadien nog met Frans Jansen geskypt om wat zaken door te spreken betreffende de opknap werkzaamheden binnen ons huis. Morgen op weg naar Argentinië de volgende halte.